موتور آسانسور و انواع آن

موتور آسانسور به صورت کلی به دو قسمت یا بخش کلی تقسیم میشود این دو بخش کلی عبارتند از موتور گیربکس و موتور گیرلس یا همان موتور بدون گیربکس که در زیر به شرح و تفضیل این دو مورد میپردازیم

1- موتور آسانسور گیربکس:
موتور آسانسور گیربکس خود از چهار بخش اصلی تشکیل میشود که عبارتند از:

موتور الکتريکی
گيربکس
فلکه گيربکس
ترمز الکتريکی

به شکل کلی وظیفه گیربکس موتور آسانسور تبدیل سرعت بالا که به وسیله موتور به شافت وارد شده به سرعت پایین که از شافت خروجی به فلکه گیربکس منتقل میشود است. به گونه ای که یک گیربکس مناسب میتواند کابین را به وسیله سیم های بکسل با سرعت مشخصی به حرکت درآورد.
2- موتور آسانسور گیرلس :
این نوع موتور خود به دو دسته تقسیم بندی میشود که شامل MRL و MR میباشد

MRL
مخفف آسانسورهای machine room less یا همان آسانسورهای بدون موتورخانه می باشد که در ساختمانهایی که به هر علت امکان احداث موتورخانه نباشد باید از این سیستم و موتورهای گیرلس و نصب آن داخل فضای چاه آسانسور استفاده کرد.

از دیگر مزایای موتور گیرلس میتوان به صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کیفیت بالای آسانسور در شروع و حرکت آسانسور و حرکت نرم آن اشاره کرد. موتور این سیستم یعنی موتور آسانسور گیرلس خنک تر عمل میکند و در نتیجه عمر موتور بیشتر خواهد شد و همچنین ابعاد و وزن آسانسور کمتر است.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با موتور آسانسور گیرلس به صفحه موتور گیرلس مراجعه کرده و اطلاعات کاملی را دریافت کنید.

تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس

موتور آسانسور گیرلس به دلیل نداشتن گیربکس دارای حجم و ابعاد کوچکتری نسبت به موتور اسانسور گیربکس دار میباشد
میتوان گفت موتور گیرلس بازدهی 90 درصد و موتور گیربکس بازدهی 50 درصد دارد.
به دلیل وجود گیربکس موتور اسانسور گیربکس برخلاف گیرلس نیاز به روغن کاری دارد
به دلیل نوع و شکل ساخت موتور گیرلس این موتور داغ نمیکند و به توقف برای خنک شدن نیاز ندارد اما موتور گیربکس به خنک شدن نیاز دارد .
موتور آسانسور گیرلس دارای دور موتور حدود 150 دور بر دقیقه و موتور گیربکس دارای دور موتور 1500 دور بر دقیقه میباشد و همین امر باعث میشود که صدای تولید شده و همچنین مقدار برق مصرفی توسط موتور گیربکس بسیار بیشتر باشد.
جریان استارت موتور های گیرلس۱۰درصد بیشتر از جریان نامی و در موتورهای گیربکس حدود جریان نامی می باشد.
موتور گیرلس نیاز به فلایول ندارد در حالیکه موتور گیربکس نیاز دارد.

از مزایای دیگر گیرلس نسبت به گیربکس :
در موتور گيرلس چون كه گيربكس نداريم در نتيجه شوك كمتر و در نهايت حركت نرمتري داريم ، همچنين چون گيربكس نداريم سرعتهاي بالاتري ممكن ميباشد كه به همين واسطه ميتوانيم سيستم دو به يك اجرا كنيم كه هم ميتوان بارها و قدرت دوبرابر را با نصف كردن سرعت اعمال كنيم و هم اينكه چون از يك طرف نصف بار كابين و بار داخل آن و همچنين نصف وزنه ها به سازه ساختمان اعمال ميشود باعث ميشود كه نصف بار موجود به محور موتور وارد شود كه اين خود بهترين مزيت از هر لحاظ ميباشد،
همچنين بار وارد به بكسلها نيز نصف ميگردد و باعث ميشود كه بتوانيم سيم بكسلها با قطرهاي كمتري استفاده نماييم،
تنها عيبي كه سيستم گيرلس دو به يك دارد اينه كه چون از سيم بكسلهاي طولاني استفاده ميشود باعث ميشود كه به علت فشاري كه درنتيجه خم شدن بيش از حد بكسلها مرتبا به هنگام رد شدن از فلكه ي هرزه گردها طول عمر بكسلها را كاهش دهد.