آسانسور های باری بعد از آسانسور های مسافری دارای اهمیت بسیار فراوانی در ساختمان های امروزی هستند به طوری که در بسیاری از ساختمان ها خلا عدم وجود آسانسور های باری به چشم میخورد. در بسیاری از ساختمان ها به دلایل مختلف تنها به تامین آسانسور های مسافری بسنده میشود حال آنکه آسانسور های مسافر بر با توجه به تزیینات ،ظرفیت ابعاد ورودی و ارتفاع کابین و مسائل ایمنی برای حمل وسایل و بار مناسب نیستند.این در صورتیست که مدل های آسانسور های باری یا باربر بسیار کارامد و در بسیاری از ساختمان ها لازم هستند.

این نوع اسانسورها با تزیینات مقاوم در برابر خط و خش همچنین طراحی مخصوص حمل بار درب ها با عرض بیشتر و کابین هایی با ارتفاع بلند تر مخصوص حمل بار و اثاثیه طراحی و استفاده میشوند.

اکثر آسانسور های باری دارای جایگاه نصب پوششی قالبا از نوع برزنت جهت محافظت بیشتر از تزیینات و جلوگیری از خرابی و آسیب به تزیینات کابین هستند.
طراحی این مدل آسانسور ها مخصوص حمل بار بوده به نحوی که اگر حتی بار به صورت متعادل داخل کابین قرار نگرفته یا اختلاف وزن بین وجوه کابین زیاد شود ایرادی در کارکرد و تنظیمات کابین ایجاد نمینماید.
کابین اغلب آنها بلند تر از آسانسور های معمولی ساخته میشود تا افراد بتوانند به راحتی وسایل و بار مورد نظر خود را در آن جا داده و بین طبقات انتقال دهند و برخوردی به سقف کابین نداشته باشند.
عرض درب ها باید از آسانسور های معمولی بیشتر بوده تا سهولت در حمل بار را برای افراد ایجاد کند.
در اکثر کابین های باری، بر روی شستی کابین کلیدی تعریف شده که اصطلاحا آنرا کلید آلفا یا (ATT) مینامند. کارایی این کلید این است که در هنگام بارگیری یا خارج کردن بار از کابین میتوان به صورت دستی از بسته شدن درب کابین جلو گیری کرد و دیگر لازم به نگهداشتن شستی یا گرفتن چشمی جهت جلو گیری از بسته شدن درب کابین نیست و این امر بسیار به سرعت و صهولت جا به جایی بار در کابین و بلعکس کمک خواهد کرد.
نا متعادل بودن بار به این دلیل آسیبی به حرکت و تنظیمات کابین نمیزند که این کابین ها به گونه ای طراحی شده اند که فشار وارده بر کابین را به تمام جهات به صورت مساوی تقسیم نموده و از یه ور شدن کابین جلوگیری میکند.

تفاوت آسانسور های باری با آسانسور های نفر بر:

آسانسور های باری علاوه بر فرق های اشاره شده از لحاظ قطعات دیگر طراحی و نصب نیز فرق های بسیاری با آسانسور های نفر بر دارند که در اینجا به نمونه ای از آنها اشاره می شود:

اول از همه اینکه آسانسور های باری دارای سیستم ایمنی ترمز ایمنی و توانایی حمل مسافر با امنیت کامل را دارند و طبق بند های استاندارد آسانسور های نفر بر به صورت دقیق و سختگیرانه بازرسی میشوند و نیاز به گواهی استاندارد دارند.
این آسانسورها به دلیل جا به جا کردن وزن بالا دارای فرق هایی با آسانسور های نفر بر هستند. در آسانسور های باری کششی از سیم بکسل های با قطر بالاتر استفاده میگردد که این اندازه نسبت به اندازه کابین و میزان ظرفیت آسانسور متغیر است. در سیستم حرکتی آسانسور موتور ها با ظرفیت بالا استفاده میگردد و به همین دلیل تابلو فرمان نیز از باید از ظرفیت بالایی برخوردار باشد.
عمدتا سیستم تعلیق این آسانسورها به صورت دو به یک بوده تا در صورت عدم تعادل بار در کابین مشکلی در حرکت یا تنظیمات کابین ایجاد نکند،به این صورت که فلکه های هرزگرد از داخل موتور خانه حذف و جهت هماهنگ سازی بارهای وارده به کابین به صورت دو فلکه هرزگرد روی کابین یا تک فلکه روی کابین درامده اند که این فلکه ها میتوانند زیر کابین نیز انتقال یافته و چه فلکه زیر کابین و چه در روی کابین نصب شود یک فلکه هرزگرد دیگر باید بر روی قاب وزنه بوده و جهت حرکت سیم بکسل را مناسب نماید.
در آسانسورهای باری که به صورت هیدرولیک میباشند نیز از جک های مستقیم از زیر و یا جک از بغل استفاده میشوند که در جک های مستقیم از زیر به دلیل عدم وجود سیم بکسل و عدم سقوط نیازی به سیستم ترمز ایمنی نبوده اما نیاز به حفر چاهک عمیق تری نسبت به آسانسور های جک از بغل میباشد.
آسانسور های جک از بغل مانند لیفتراک کابین آسانسور را از کنار حرکت داده و نیاز به عرض بیشتر چاله دارند. سیستم تعلیق این نوع از آسانسور ها توسط سیم بکسل کار میکنند و به نام هیدرولیک دو به یک نیز شناخته میشوند.

آسانسور های باری دارای زیر مجموعه هایی میباشند که یکی از آنها آسانسور کارگاهی میباشد که در این مطلب به چند نمونه از آنها اشاره می شود :

۱. آسانسور های حمل مصالح و نفر:
این آسانسور ها برای ساختمان های در حال ساخت یا برج های بالای ۲۵ طبقه استفاده میشوند که کابین دارای تزیین خاصی نبوده و توانایی حمل مصالح و نفر را تا ظرفیت ۵۰۰۰ کیلوگرم دارا میباشد.از دیگر مزایای این آسانسور ها میتوان به قابلیت جا به جایی در پروژه های مشابه نصب در مکان های مختلف ساختمان مانند چاه آسانسور هواکش و یا نما، عدم نیاز به اوپراتور و ایجاد ایمنی برای نفر اشاره کرد.

۲. آسانسور مخصوص حمل بار:
این نوع آسانسور ها صرفا جهت حمل بار بوده و نمیتوانند ایمنی نفر را تامین نمایند.از این آسانسور ها اکثرا در کار گاه های ساختمانی در حال ساخت جهت حمل و نقل ابزار،دستگاه و بار استفاده می گردد.